2011. január 24., hétfő

Rendszerekről - általában

Ebben a bejegyzésben pár(ezer) szó lesz található. Köztük linuxos "pályafutásomról", és hogy mit gondolok a kipróbált rendszerekről általában.

Születtem a görögországi Athén városától 1400 kilométerre fekvő Budapest városában, 1996. december 31-én. Otthonunkban mindig a Windows dominált, mint más átlag felhasználóknál.

Másfél éve találtam rá az Ubuntura. Ma már szinte minden linuxos ezzel kezdi kivéve aki már régi madár. Azért ötlött fel bennem a váltás, mert olvastam egy "pimasz" hozzászólást, miszerint az ubuntu jelentése: nem tudok Debian-t programozni. Ezen eléggé felkaptam a vizet (?). Gondoltam hát kipróbálom a debian-t mint olyant, hiszen az ubuntu alapja. Szóval kedveseim: a Debian teljesen kezelhetőnek számít, legalább annyira kezelhető mint az ubuntu. Egy szabály: a linux nem windows. Nem szabad úgy használni. Én az Ubuntumat úgy használtam mintha nem is lenne rajta kényelmi funkció. Mindent terminálból. sokat lehet tanulni ezen a módon.

Az Ubuntunak mind a három híresebb verzióját kipróbáltam. nekem a legjobb az Ubuntu (gnome) volt. De az Xubuntu is tetszett. A KDE szerintem lassú és csicsás. Később építettem mini ISO-ból saját ubuntut, openbox-szal, lxde-vel, gnome-mal, konzolosan.

Ezek után tértem át a Debianra, ami ebben a témában az Ubuntu szülőatyjának számít. Nem igazán értek meglepetések, először a stable változat, majd squeeze, majd sid-et készítettem, mindegyiket kipróbáltam különböző asztali környezetekkel,, ablakkezelőkkel. Nagy újdonság nem volt, bár a sid csomagjai is elavultak az ubihoz képest. Mindegy megvan virtualboxon minden.

Majd a következő lépés a kernelfordítás megtanulása volt, ami, bár 2-szer rontottam el, nem okozott különösebb gondot. Pillanatok alatt megtanultam, s csak ezek után mertem belevágni egy gentoo alaprendszer felpakolásába.

Jött a gentoo. Láttam, hogy lehet: ez még túl nagy falat, de nem baj. 5(!)-ször futottam neki a telepítésnek, az utolsó próbálkozás, már annyira rutin volt, hogy fejből nyomtam a parancsokat. Vanilla kernellel dolgoztam bár később befordítottam azzal a konfigurációval egy gentoo sources-t, hogy lássam mi a különbség. Semmi, szerintem a vanilla gyorsabb egy leheletnyit. Mivel stage1-re nem volt időm, ezért inkább újrafordítottam az alaprendszert. Azonban, a gentoo (bár nekem való disztró, sőt optimalizációban nem mondom, hogy verhetetlen -a következő bejegyzésekben szó lesz róla, hogy mért is-, de nagyon ott van. Bár biztonságosnak az O2-t mondják, az újrafordított rendszer már O3-mal készült. De szöszmötölős, ez itt a baj.

Erre jött az Arch, ami nem forrás alapú, rolling distro, és nagyon jól optimalizálható. Ezt csak azért próbáltam ki, mert sokan szembeállítják a gentooval. Bizonyára azért, mert ez sok embernek egy arany középút lehet. Nem kell a fordításra várni, gyors telepítés, mégis nagyjából a mi kezünkben van a beállítás joga.

Most vágtam bele, az LFS projektbe, azaz Linux from Scratch (linux a semmiből), avagy hogyan építsenek, azok akiknek semmi sem elég, saját linuxot. A következő cikkekben erről lesz szó.

Ennyit erről, túltárgyaltuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése